17 augusti 2007

Magrethe och Beck


Jag älskar fredagar!
Speciellt nu när jag är tillbaka på jobbet igen.
En av dom främsta anledningarna är att jag aldrig jobbar en fredag!
Normalt sett brukar jag vara helt ensam på fredagar om jag inte väljer att besöka någon eller hitta på något trevligt med en vän, men denna fredag är sista fredagen på årets sommarlov så ensam är jag inte, även om här är väldigt lungt.
Äldsta dottern är sen ett par dagar tillbaka hos sin pojkvän, näst äldsta dottern ligger fortfarande och sover (!) och sonen har en kompis, lika spelgalen som han själv, här och dom sysselsätter sig just med, spel. Själv sitter jag här och tänker inte alls vara varken nyttig eller effektiv idag om det nu inte skulle vara så att jag verkligen känner för det.


I går plockade jag en massa björnbär. Har nog fått ihop 3 liter nu som liger i frysen och den finns mängder kvar. När jag plockade så känner jag helt plötsligt att det sticker till väldigt på min vrist och jag tänker att var nu smart, stå nu still så du inte drar till och fastnar i taggarna och plocka bort grenen försiktigt. Alla som plockat björnbär vet vilka hemska taggar det finns i björnbärssnår. Jag tittar ner och vad är det jag står i? Brännässlor!!! och där står jag STILL! Gissa om jag fick fart och gissa om jag har ont i min vrist?


Har blivit lycklig ägare till ytterligare en Magretheskål, design; Sigvard Bernadotte. Nu har jag en 4L. och en 3L. Dom är verkligen kanon och väl värda pengarna. Om man bakar och lagar mat mycket som jag gör är dessa rena drömmen jämfört med IKEAS ultralätta saker som roterar med elvispen runt om du inte håller den i ett järngrep.
Jag ska erkänna att den första önskade jag mig mest för att dom är snygga, men efter att ha använt den ett par månader insåg jag att detta är mer än design så jag önskade mig en till.

I går kväll var jag hos en kollega och åt jättegod smörgåstårta, sen satt jag uppe till kl 01 fast ögonen gick i kors och väntade hem näst äldsta dottern som var på bio. Jag vägrar att lägga mig innan jag vet att alla är hemma. Under tiden tittade jag på "Beck - den svaga länken" och svenskdeckarälskare som jag är så var den givetvis bra.

Det är sen natt i en öde park. En ung kvinna hittas brutalt våldtagen och mördad. De som upptäcker den sargade kroppen är flickans föräldrar. En man dyker plötsligt upp påbrottsplatsen. Har han något med mordet att göra? Och vem är personen i luva som han påstår sig ha sett i parken? Beck och hans kollegor får börja lägga ett pussel av ledtrådar för att få en klarare bild. Men varför finns det så få ledtrådar? Och kan det finnas någon koppling till andra liknande fall?


7 Comments:

Blogger mintid said...

Jag menade Torso boken :)

Ja dom Margareta skålarna har jag med stått o hållt i många gånger...tycker om känslan, tyngden....kanske en dag.

Kram

17 augusti, 2007 12:40  
Anonymous Anonym said...

Skönt med ledig fredag!!! Visst är Margretheskålarna toppen..gjorde som du,köpte dem mest för de var snygga,men de är ju verkligen toppenbra!! Den filmen ska vi låna...gillar Beckfilmerna..Film är bra när man sitter uppe och väntar på ungarna!!! Trevlig helg tina =)

17 augusti, 2007 12:40  
Anonymous Anonym said...

Design är smartare :) och tyvärr också dyrare... Hoppas Torso-filmen är bra, gillar ju böckerna.

17 augusti, 2007 12:56  
Blogger Camillas blogg said...

Håller med om att skålarna är kanon! Har själv en vit och en grön. Skulle vilja ha den blåturkosa som du har! Så snygg!

Hoppas bion är bra ikväll!

Kram Camilla

17 augusti, 2007 17:15  
Anonymous Anonym said...

Hur kunde du se den filmen med Beck, den ska ju inte släppas på DVD förrän nästa vecka, så avvis jag blev.

17 augusti, 2007 20:59  
Blogger ikas said...

Konstigt att man inte vågar skriva ut sitt namn när man ska komma med såna kommentarer. Hör du av dig så kan jag säkert se till att du får låna den efter mig om du vill.
Tänk vad många tråkiga människor det finns i vår herres hage......

17 augusti, 2007 22:07  
Anonymous Anonym said...

*mmmm* varma björnbär till gammaldags vaniljglass .... MUMMA. Här h ar jag allt som oftast frysen full av björnbär också - men morsan slipper brännässlor när hon ska plocka dem - för de växer på hennes husgavel ovanför blomstrande rabatter. Otroligt praktiskt. Ju mer hon plockar desto mer bär blir det ....

18 augusti, 2007 04:30  

Skicka en kommentar

<< Home