10 september 2007

Plommonpaj

Igår fick vi besök av svärföräldrarna och eftersom jag fått en massa plommon av en kollega så testade jag att göra plommonpaj för första gången. Den blev jättegod!!!




1. Kör 3 ¼ dl vetemjöl, ½ tsk salt, 125 gr smör i tärningar samt 2 msk creme fraiche i en matberedare i några sekunder.
2. Tryck ut degen i en pajform (26 cm) och ställ kallt.
3. Sätt ugnen på 225 grader och förgrädda pajskalet 10 minuter.
4.Sänk värmen till 175 grader och skär plommon i skivor och lägg fint i formen.
5.Vispa ihop 3 äggulor, 1½ dl socker, 2 msk vetemjöl och 1/4 dl creme fraiche till en slät sås
6. Häll smeten över plommonen
7. Grädda pajen i ca 40 minuter

Jag serverade den ljummen med lättvispad grädde

8 Comments:

Blogger netha said...

Mums

11 september, 2007 07:52  
Blogger Mindi said...

Tack för receptet. :)

Vi har två plommonträd och det blir aldrig att vi gör något med alla plommon. Men jag vet inte, jag tycker nog att plommon smakar bäst när man bara plockar och äter dem från trädet. Fast å andra sidan har jag nog aldrig testat att göra något annat heller. ;D

Ha en skön tisdag!

M I N D I

11 september, 2007 07:53  
Anonymous Anonym said...

Oj va mycket kul du hunnit med sedan vi sågs, möhippa är ju alltid kul under en förutsättning att man inte går in för att genera bruden så mycket som möjligt utan att också ser till att ha trevligt vilket ni verkar haft.... Kul!
Vi har ett jätteplommonträd som har gett maaaassor med frukt de två tidigare åren och i år får vi inte ett enda *snyft* så jag får klara mig utan och njuta av mina björnbär i stället.
Ha det så gott i solen!

11 september, 2007 10:07  
Blogger Camillas blogg said...

Tusen tack för receptet Detta måste jag testa i helgen!! Grannen har tusentals plommon i sin trädgård, och har sagt att vi får ta så många vi vill! Så det får plockas lite så att jag kan testa denna mumsiga kaka!

Kram Camilla

11 september, 2007 15:54  
Blogger Fotograferande Maria said...

Hej!

Ser hur gott ut som helst!!

11 september, 2007 16:49  
Anonymous Anonym said...

Vi har ett Viktoriaplommonträd som ger jättemycket frukt nu. Kanske man skulle prova receptet i helgen!

Tack!

/Carin

11 september, 2007 19:40  
Anonymous Anonym said...

Den där pajen ska jag testa någon dag. Ja, jag ska göra en alltså, inte komma och ta av din! :)

Tack för receptet och kram från mig!

12 september, 2007 22:06  
Anonymous Recept scones bakning cheesecakes cupcakes choklad bröd bakrecept said...

Låter inte som ett dumt recept det, får jag pröva på här i hemmet nån dag. Plommonpaj är alltid gott!
Fin blogg du har förresten, Kram!
Plommonpaj recept

07 oktober, 2009 07:24  

Skicka en kommentar

<< Home