14 september 2007

Recept

TRE inlägg på en och samma dag!!!
Visst märks det att jag ägnat saken åt mig själv och sånt jag gillar idag? ;o)
Det här är en sån där "varannan helg" vilket oftast betyder "pojkvänsfri helg" och innebär att våra tonårsdöttrar istället bor borta och vi bara är fyra till bordet. Idag var vi i och för sig fem eftersom vår näst äldsta åt med oss innan hon tog moppen till pojkvännen.
När vi är så pass "få" så brukar vi göra det lite extra och duka inne vid nya ekbordet i vardagsrummet. Vinglas till alla osv.
I dag testade jag receptet som gick att hitta i Jennys blogg VÅRT NYA HEM häromdagen.
Underbart gott! Tack Jenny för ett nytt favoritrecept. Maken tackar och bugar han oxå.
Jag tar mig friheten att lägga in receptet här så fler kan ta del av det, men jag har alltså hämtat det hos Jenny.
Het ingefärskyckling
6 pers:
6 kycklingfiléer 800 g
1 msk smör
1 msk olja
1/2 tsk salt
2 krm nymald svartpeppar
250 g scharlottenlök
2 1/2 msk färsk finhackad el riven ingefära
2 skalade och hackade vitlöksklyftor
1 urkärnad, finhackad röd spansk peppar
Sås:
1 hönsbuljongtärning
1 dl vatten
3 dl vispgrädde el matlagningsgrädde0,
75 dl sweet chilisås, thailändsk
0,75 dl chilisås
skal + saft av 1 lime,
ca 2 1/2 msk1 krm salt
1/2 krm nymald svartpeppar
Till gratinering:
1-1 1/2 dl färsk riven parmesanost
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225 grader. Bryn kycklingfiléerna i 1/2 msk smör och 1/2 msk olja i en stekpanna. Salta och peppra och lägg filéerna i en smord ungssäker form.
2. Skala och klyfta scharlottenlökarna och bryn dem i resten av smöret och oljan på medelstark värme ca 3 min. Tillsätt ingefära, vitlök och spansk peppar, stek ytterligare någon minut. Fördela blandningen över kycklingfiléerna.
3. Lös upp buljongtärningen i vattnet. Tillsätt grädde, sweet chili, chilisås, limesaft och skal samt salt och peppar. Låt koka ihop några minuter. Häll såsen i formen och gratinera i mitten av ugnen i ca 15 min. Strö över parmesanosten och gratinera ytterligare 5 minuter tills rätten fått fin färg. Servera med ris och en grönsallad

5 Comments:

Blogger My White Cottage said...

Vad kul att ni provade receptet och att ni gillade det!!! Som sagt vi provade det första gången för ca 10 (!!!) år sedan och det är en ständig återkommande favorit här hemma! Bra att det löste sig med chilisåsen...

Ha en fortsatt underbar helg!
Stor kram från Jenny

15 september, 2007 07:10  
Anonymous Anonym said...

Låter jättegott! Måste prova det.
Det kanske är ngt med luften för jag känner oxå att jag fått massor av lust att blogga. Tiden är inte riktigt på min sida men ikväll ska jag visa vad jag köpte fastän jag inte skulle köpa ngt mer *fniss*. Det där med köpstopp verkar bara ha motsatt effekt....

15 september, 2007 10:43  
Blogger Lallis said...

Åh, så gott det låter!
ha en fin dag, gumman.
Kram lallis(som undrar om jag kan länka till dig? Länken som jag hade innan försvann när jag bytte från Wp till Joomla)

17 september, 2007 09:33  
Anonymous Anonym said...

Det där receptet ska jag genast spara....låter som om det skulle passa vår familj!!! Fint halsband du har köpt...bra med köpstopp ibland...det blir så mycket roligare när man bryter det =)=)=)!
Kram på dej!!!

17 september, 2007 18:13  
Blogger Mindi said...

Har skrivit av receptet och ska testa det. :) MUMS!

Kramis

19 september, 2007 17:10  

Skicka en kommentar

<< Home